Manohara: Kontroversi dari 2 kubu, Setan demen nee .. :)




-----------------------------
Kubu Indonesia

INILAH.COM, Jakarta – Kepulangan Manohara Pinot ke Tanah Air menjadi buah bibir seantero negeri. Dunia maya pun seakan tersetrum ‘demam’ Manohara. Namun, siapa sangka, kisah ini kembali memercik perang cyber antara Indonesia dan Malaysia.

Bicara soal Manohara, teringat pada kisah kasih yang berujung kepahitan atau kadang diumpamakan dongeng Cinderella yang tidak berakhir sempurna. Kisah tragis yang terbungkus paras ayu ini berseliweran hampir di seluruh media.

Hampir semua portal di kedua negara pun asyik masyuk membahas penuturan gadis berusia 17 tahun ini. Apalagi kasusnya melibatkan Malaysia, yang sejak dulu seperti musuh dalam selimut dengan Indonesia.

Meski kedua pemerintah rukun dan damai, tidak demikian dengan rakyatnya. Internet pun menjadi media pertempuran mereka. Mulai dari hak cipta budaya milik Indonesia yang sering ‘dicuri’ Malaysia, pelanggaran batas wilayah yang terjadi di Ambalat, sampai kasus Mano pun menjadi ajang pertempuran.

Di internet, semua pernyataan Mano dibantah blogger Malaysia yang menuangkannya melalui blog toughlane.blogspot.com, Senin (1/6). Sejak kasus ini ramai diberitakan, blog yang mulai aktif sejak April 2009 itu terus menampik pemberitaan miring mengenai suami Mano yang Pangeran Kelantan, Tengku Muhammad Fakhry.

Mereka bahkan menyertakan bukti berupa foto-foto Mano yang tampak bahagia. Terdapat sejumlah tulisan di blog bertajuk ‘Truth Appeared’ dan berbahasa Malaysia itu yang menuding Mano memfitnah Fakhry dan Kesultanan Kelantan. Seperti yang tercantum pada postingan terbaru, ‘Tuduhan yang Jahat’.

“Kemarin dan hari ini ribut di kaca TV dan media Indonesia tentang pengakuan Manohara menfitnah suaminya. Manohara mengiakan tuduhan Ibunya bahwa Fakhry menyilet-nyilet dadanya, melakukan kekerasan rumahtangga (KDRT), disuntik supaya tenang bahkan hingga muntah darah,” demikian penggalannya jika diterjemahkan dalam bahasa Indonesia.

Intinya, situs itu menuding mantan teman dekat Adri Bakrie itu berbohong dengan pengakuannya. Si penulis yang tak menyebutkan identitasnya itu juga mengatakan ibu Mano, Daisy Fajarina, sebagai orang yang suka memfitnah, menipu, serta memanfaatkan kecantikan Mano untuk mencari uang.

Ia bahkan mengancam Mano, jika terbukti memfitnah maka Fakhry tidak akan pernah memaafkannya. "Jika Manohara ketahuan berbohong karena dipaksa oleh Dasiy Fajarina, beliau juga harus dipenjarakan apabila Tengku Temenggong (Fakhry) tidak memaafkan fitnah yang dikatakan oleh Manohara," lanjutnya.

Sebaliknya, publik Indonesia juga ramai mengecam negeri jiran itu. Dalam blog rasasayange-malaysia.blogspot.com, seorang blogger asal Indonesia yang berlokasi di Malaysia menghitamkan bagian mata gambar diri pangeran Kelantan, menggambarkan tokoh Malaysia itu seperti seorang residivis.

Tulisannya pun tidak kalah pedas. Setelah menyebut Malaysia sebagai salah satu negara yang paling terkenal dengan pelanggaran hak asasi manusia, ia membeberkan sikap-sikap Pangeran yang bahkan menurut media negeri Jiran tidak terpuji.

Salah satunya adalah gemar menonton film porno. Ia bahkan tak ragu melekatkan julukan Pedophilia untuk menggambarkan orientasi seks dari sang pangeran.

Terkait perlakuannya terhadap Mano, blogger Indonesia ini menuding sang Pangeran telah merendahkan martabat seorang wanita yang dinikahi, dengan mengambil kehormatannya sebagai wanita secara paksa lewat cara-cara binatang dan tidak berperikemanusiaan.

Bukti lain kekejian Putra Raja Kelantan, lanjutnya, dapat dilihat melalui catatan harian dan rekaman telepon Manohara kepada Ibunya yang menyatakan adanya kekerasan seksual. Kenyataan ini didukung hasil visum et repertum seorang dokter di Jakarta. Manohara juga diisolasi dari para kerabat dan teman setelah nomor telepon selulernya diganti dipaksa.

Kecaman durhaka juga ditujukan terkait hubungan Pangeran dengan orang yang dituakan. Hal ini mengingat sikapnya yang mempersulit dan melarang Ibu mertua untuk bertemu dengan Manohara. Malah menuduh mertuanya menjual Mano untuk melunasi utangnya.

Pendapat lebih moderat dituangkan seorang blogger Indonesia kelahiran Sukoharjo, Jawa Tengah dalam bapakehasna.wordpress.com. Pada tulisan bertajuk ‘Nasehat buat Raja Kelantan dan keluarga’, ia menyuarakan keprihatinannya atas dasar iba seorang ibu kepada anaknya.

Menurutnya, pihak kesultanan Kelantan berusaha menyanggah pemberitaan media nasional Indonesia dengan menyebarkan foto-foto “bahagia” lewat internet, ketika ada yang mengatakan foto-foto itu dibuat pada awal atau bahkan sebelum pernikahan mereka.

“Jika pihak kesultanan mau menyanggah, kenapa tidak lewat konferensi pers? Raja kok tak bisa…eemmm…. aneh. Bikinlah konferensi pers, tunjukkan kebahagiaan mereka lewat media jika mereka benar-benar bahagia,” tegasnya. [E1]




-----------------------------
Kubu Malaysia

Soberi (Tangan Kanan Raja Kelantan): “otak rakyat Indonesia yang bodoh”

Snapshot Blog SoberiSetelah bungkam sekian lama paska pelarian Manohara ke Jakarta Moch Soberi Shafii, JP yang dikenal selama ini jadi juru bicara dan pengatur skenario di belakang Fakhry melarikan Manohara di Jedah ketika Umroh, akhirnya angkat bicara.

Di blog nya Soberi di memposting penjelasan menurut versi mereka tentang pelarian Manohara dari Hotel Royal Singapura, dengan judul ” TUHAN pun Dasy Tipu” yang kutipannya adalah sebagai berikut:

Apabila manusia TIPU TUHAN seperti Dasy Fajarina, maka apa lagi bahasa yang hendak dipakai untuk disamakan dengan manusia itu. Apabila anak turut serta berbohong dihadapan rumah ALLAH, apa perkara yang harus disamakan dengan perbuatan yang terkutuk itu. Apabila Isteri menfitnah suami kerana marah tiap-tiap pagi dikejut untuk sembahyang subuh, apa jenis manusia seperti itu.

Inilah kisah menarik yang saya mahu paparkan untuk diberi perhatian oleh semua peminat berhubung dengan cerita fitnah yang direkayasa oleh manusia yang diberi nama Dasy Fajarina dan bagaimana Tengku Temenggong sayang terhadap isterinya.

Cerita di media Indonesia mengatakan bahawa Manoharo berjaya melarikan diri daripada suaminya Tengku Temenggong itu adalah tidak benar, sebenarnya TT mengizinkan Manohara ikut ibunya untuk pulang ke Jakarta tanpa dihalang, dalam erti kata TT memberi pilihan kepada Manohara dan apabila Manohara memilih untuk ikut ibunya pulang TT menyerahkan semua barang kepunyaan Manohara untuk dibawa pulang.

Dalam pertemuan antara Manohara dan ibunya di tingkat 3, Hotel Royal Plaza dalam bilik 314 selama 6 jam, Manohara membuat keputusan untuk meninggalkan suaminya TT, Manohara pergi begitu saja tanpa bertemu dengan TT dan Tuanku Raja Perempuan Kelantan. Egonya Manohara tidak bertempat, Tuanku Raja yang selalu membelai Manohara dan dianggapnya seperti anak sendiri rasa sedikit terkilan kerana Manohara meninggalkan Hotel tanpa bertemu untuk sekurang-kurangnya menghormati kepada orang yang telah memberi madu kepadanya, tapi apa yang terjadi Manohara membalas dengan memberi racun.

Bukan saja tidak menghormati adat tapi ditambahkan lagi dengan fitnah dan kata nesta, Manohara menuduh TT mencederakannya dengan strike di dahi, mencedera buah dada dengan mencalar-calar didada, dipaksanya senyum apabila di acara keramaian, kalau tidak senyum apabila pulang kerumah akan dipukul dan dikurung, tubuhnya di suntik dengan humor dalam tiga hari sekali untuk menenangkan fikiran, diberi gaji rm3000 sebulan sebagai pembuat kueh dan dikejut setiap dinihari untuk sembahyang subuh sedangkan dia malas untuk bangun.

MasyaAllah, jahatnya TT, tidak berperikemanusia sehingga sanggup mendera isterinya sendiri, inilah anggapan rakyat Indonesia terhadap TT, inilah jalur fitnah yang dicipta oleh Dasy dan Manohara dan fitnah ini berjaya memakan otak rakyat Indonesia yang bodoh sehingga membawa isu ini dibincang oleh pemerintah Indonesia dan Malaysia. Orang jahat sememangnya lincah, Dasy teramat lincah sehingga boleh melalaikan pemerintah Indonesia dari menghukum rakyatnya yang bernama Dasy Fajarina yang terbukti kejahatan oleh Kerajaan Perancis terhadap kesalahan penyeksaan yang dilakukan kepada pembantu rumah yang bernama SALIHAH juga rakyat Indonesia. Mahkamah di Perancis menjatuhkan hukuman 18bulan penjara terhadap Dasy dan sekali lagi atas kelincahannya, dia kabur melarikan diri di Jakarta. Bebaslah Dasy dari masuk penjara sehingga hari ini.

Dan diatas kelincahan itu juga Dasy sempat bertemu Tengku Temenggong dan mendorong anaknya Manohara untuk mencuri hati TT dan akhirnya atas cinta sama cinta TT dan Manohara dikahwinkan mengikut hukum Islam kerana TT beragama Islam. Kedamaiannya tidak lama kerana soal wang dan harta Dasy sekali lagi menggunakan kepakaran kelincahannya melarikan Manohara ke Jakarta dan menuntut supaya dibelikan Kereta, Apartment dan mengadakan pesta perkahwinan secara besar besaran barulah Manohara boleh ke Kelantan mengikut suaminya TT.

Dalam urusan untuk menyatukan TT dan Manohara supaya masjid yang mereka berdua bina tidak runtuh saya beberapa kali ke Jakarta untuk memujuk Manohara supaya pulang ke pangkuan suaminya, setiap kali saya bertemua Manohara saya bertanya adakah dia masih cinta kepada TT dan jawab Manohara kalau dia tidak sayang kepada TT dia sudah minta cerai dan dia juga berkata bahawa TT adalah suami dia yang pertama dan terakhir. Tapi dalam baik Dasy selalu menipu saya. setiap kali janji untuk mereka datang ke Kelantan dan apabila sampai waktunya ada saja alasan yang Dasy beri untuk tidak mahu ke Kelantan, saya kira saya ditipu oleh Desy kerana kelincahannya sebanyak tujuh (7) kali. Itulah yang menyebabkan saya kata orang yang JAHAT itu lincah.

Manohara lagi jahat dari Dasy sekiranya kata-kata dan tuduhan yang dia lemparkan kepada TT itu datangnya dari lubuk hatinya sendiri, ini kerana TT dan Manohara telah bersumpah didepan kaabah bahawa mereka akan sehidup semati, sayang antara satu sama lain, dan kata kata itu dinyatakan kepada saya oleh mereka berdua selepas mereka selesaikan mengerja umrah.

Banyak lagi cerita yang mendebarkan dan berdiri bulu roma, tapi cukuplah disini dulu untuk dihayati bersama, apakah benar TT itu yang jahat, atau Dasy yang kepala jahat atau Manohara sebenarnya budak jahat. Semua orang boleh membuat tuduhan tapi tuduhan hendaklah disertakan dengan bukti, tuduhan tanpa bukti tidak boleh diterima pakai kerana ia adalah bersifat Fitnah. Dan dalam hal ini sehingga sekarang Manohara dan Dasy tidak dapat menunjukkan bukti dan ini membuktikan bahawa Dasy dan Manohara adalah pembuat fitnah.

Kalau TUHAN mereka sanggup tipu, apa lagi kita manusia yang dijadikan Tuhan, awaslah supaya kita tidak terjebak dalam kelincahan Dasy untuk mempermalukan rakyat Indonesia kerana diatas kelincahan Dasy. George Mann bapa kepada Manohara tidak dapat melihat wajah anaknya selama 15 tahun dan kerana kelincahannya dan juga SALIHAH truma apabila mendengar nama Dasy Fajarina kerana takut rambutnya di cukur botok sehingga kepala berdarah, alat sulit dicucuk dengan besi, tubuhnya dipukul dengan penyakut baju sehingga kulitnya hancur. Itulah apa yang ku dengar.

Jadinya kerana beliau pernah melakukan kejahatan dan penyeksaan, maka dihala pula tuduhan kepada TT dan bagi memperkuatkan tuduhannya tanpa bukti maka digunakan suara dan wajah anaknya untuk menyokong tuduhan itu, anak yang takut yang pernah melihat keganasan ibunya terpaksa akar untuk membaca skrip ibunya atau anak memang dirasuk supaya membenci TT kerana hajat untuk memperalat TT tidak kesampaian.

Jangan tipu TUHAN.

Posted by newkk at Tuesday, June 02, 2009

Soberi Tangan kanan raja kelantan

"Soberi" Tangan kanan raja kelantan

Agaknya Soberi berusaha melawan derasnya pemberitaan yang sangat menyudutkan majikannya Tengku Tumenggung (TT) dengan berbagai propaganda versinya, dalam posting posting sebelumnya memang Soberi berupaya untuk menggiring opini bahwa Daisy ibunda Manohara lah yang tidak benar. Petinggi Umno ini sepertinya tidak pernah kehilangan kata untuk membenarkan segala tindakan majikannya itu.

Kembali ke kata “bodoh” bagi rakyat Indonesia di blog Soberi itu apakah kata itu mengarah kepada pengertian awam? atau suatu penghinaan atas rakyat dan bangsa Indonesia?

Setelah perairan Ambalat selalu di ganggu dengan manuver kapal kapal perang Malaysia, akankan kasus yang sebetulnya lingkupnya keluarga (rumah tangga) ini bisa meluas kepada kebencian 2 (dua) bangsa serumpun?

source:----------------------------------------------
http://sudarjanto.multiply.com/journal/item/5142
http://ruanghati.com/2009/06/02/soberi-tangan-kanan-raja-kelantan-otak-rakyat-indonesia-yang-bodoh/

Artikel Terkait Lainnya



0 Responses to "Manohara: Kontroversi dari 2 kubu, Setan demen nee .. :)"

Poskan Komentar